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Esquisse for Golden Crutches (Angel)
41 x 3.3 x 58.8 cm
pigment ink print, dye ink, button stud, clips, carved acrylic
2021

























The series of <Golden crutches> tells the structural limitations of the existing body by summoning the wings of the angels and Greek mythology’s Icarus and Daedalus in Western classical paintings.



Esquisse of Golden Crutches (Angel)

The bodies of mythical beings with wings are usually described as having both a healthy human body and elegant wings. In particular, since angels in classical paintings are created by God (nature), the wings of angels appear naturally and smoothly connected to the beautiful human body. However, if an angel is an organism capable of both walking and flying, it will have a realistic structure rather than an ideal one, at least as much as the inside of its body.

The skeleton structure of an angel embodied by scientific imagination is expressed based on a technique of scratching the surface of the output after printing an image of an angel appearing in Christian painting. The ideal imagination, which has covered the body's reality like colorful clothes and shining primrose, removes it by drilling a fine needle hole, and further creates a strange feeling as if looking at the fossils of living things that actually existed. And like wings that can only fly with feathers, the finished skeletal drawing is installed narrowly upright on the floor through a feather-carved acrylic plate and clips.









<황금 목발>연작은 서구 고전주의 회화에 등장하는 날개 달린 천사와 그리스 신화의 이카루스와 다이달로스의 날개를 소환하여 현존하는 ‘몸’이 갖는 구조적 한계를 이야기한다.




<황금 목발> 에스키스 (천사)

날개를 가진 신화 속 대상들의 몸은 대개 건강한 인간의 몸과 우아한 날개를 모두 가진 모습으로 묘사된다. 특히 고전 회화 속 천사는 신(자연)이 만든 존재이기에 천사의 날개는 아름다운 인간의 몸에 선천적으로 매끈하게 연결되어 등장한다. 하지만 천사가 보행과 비행이 모두 가능한 유기체 생물이라면, 적어도 그 몸의 내부만큼은 이상적이기보다는 현실적인 구조를 가질 것이다.

과학적인 상상으로 구현된 천사의 골격구조는 기독교 회화에 등장한 천사의 이미지를 출력한 뒤 출력물 표면을 긁어내는 기법을 기반으로 표현된다. 화려한 옷과 빛나는 원광처럼 몸의 실체를 가려왔던 이상적인 상상은 미세한 바늘구멍을 뚫어 제거하고, 나아가 실제로 존재했던 생물의 화석을 보는 듯한 기이함을 연출한다. 그리고 마치 깃털이 있어야만 비행할 수 있는 날개처럼, 완성된 골격구조 드로잉은 깃털을 조각한 아크릴판과 집게를 통해 바닥에 아슬아슬하게 직립되어 설치된다.




- The original painting where the angel came from. 


The Annunciation, Francesco di Stefano Pesellino, 1451